Hans Langer Werp – et stolt æresmedlem har skrevet sine siste ord

Postet av Eiker Orienteringslag Eg den 27. Apr 2023

Hans L. var på sitt siste Eikerløp 26.5.2022

Hans L. Werp døde brått og uventet 20. april 2023. Hans L. startet sitt første o-løp på Bermingrudmoen i juni 1963, og tok seg ved hjelp av sin støttespiller de senere årene – sykkelen –delvis rundt det siste løpet ved Årbogen nå 11. april 2023.

Mellom disse to ytterpunktene har han betydd svært mye for Eiker o-lag, og Eiker o-lag har betydd svært mye for ham. For sine store innsats for klubben ble han tildelt æresmedlemskap i 2000. I flere av hans hundrevis av kommentarer og tekster har han gitt til kjenne hvor stolt han var av dette æresmedlemskapet, og hvor stolt han var av klubben – Eiker o-lag –i sitt hjerte.

Hans utrettelige arbeid for klubben var først og fremst i perioden omkring 1970 og 30-40 år fremover. I 15 år har han vært styremedlem, hvorav fem år som formann/leder fordelt på fire perioder. De øvrige årene som leder av ulike utvalg, de fleste årene aktivt utvalg.

Han tegnet sitt første kart for klubben i 1969 (kart Østsiden), og var en unik drivkraft i kartarbeidet og kartproduksjon fra 1970-tallet. Det han bidro med har vært en stor del av ryggraden i klubbens utvikling. Den digitale verden for fremstilling av o-kart startet sånn omkring 1990, og han tegnet sitt første digitale kart i 1992 (Åsen). Monsterverket var kartet på 48km2 over nordre del av Holtefjell til lang NM i 1999. Hans unike interesse for kart førte han også jobben til som kartkonsulent i Norges Orienteringsforbund første del av 1980 årene.

Hans var naturlig nok løypelegger under lang NM i 1999. Men han var også løypelegger i Eikerløpet nærmere 20 ganger, og dobbelt så mange ganger var han speaker under løpet.

Klubbavisa EikerHornet kom ut første gang i 1971, men så vel først ordentlig dagens lys da Hans L. overtok som redaktør året etter. Klubbavisa er fortsatt levende, og nå 52-53 år etter runder den snart 200 utgivelser – og Hans L. har stått for utgivelse av 82 utgaver! Klubbavisa er en skatt med historier om store og små opplevelser.

Da klubben markerte sitt 50 års jubileum i 2010 måtte vi ha ei jubileumsbok – Hans L. skulle være hovedskribenten og redaktøren her. Det ble ei ordentlig bok, og en juvel for de som både vil lære litt om klubbens historie, men også om o-sporten ut over klubbnivå.

Skribenten Hans L. Werp blir omtalt i andre minneord om ham, men vi kan ikke unnlate å nevne storverket «Skogens tøffe idrett». Et av Hans sine idoler var også Erling Kroken – «Storhopperen fra Vadsroa» (Sigdal). Det er ei unik bok om: «Fortellingen om Erling Kroken er fortellingen om en tid da folk gledet seg over lite – og så fremover» (1950 åra). Erling Krokens bakkerekord (51 meter i 1952) i Store Spiten er da også avmerket på kart Ullandsåsen-Skotselv som Hans tegnet i 1995.

I sin aktive karriere kan vel nevnes nærmest som en kuriositet at han representerte Norge i ski-o landskamp i Finland i 1972. Videre at han fikk et napp i det ærverdige «Svanbergkruset» i 1974. Noe som har forundret Hans L. gjennom alle år er at ingen av klubbens storhetslag/-løpere han klart å slå klubbens 4. plass i NM junior stafett fra 1967 (Ståle Lie Jensen og Hans Roar Bakken øvrige på laget). Dette og mye mer kan dere lese om i jubileumsboka –som fortsatt er tilgjengelig på klubbhuset.

Hans Langer Werp bisettes i Bakke kirke torsdag 4. mai 2023 kl. 10.00.
Vi takker for alt han sto for, og lyser fred over hans minne.

På vegne av Eiker o-lag.
Hans R. Bakken