Inger Johansen – «moder Eiker o-lag» – har sovnet inn

Postet av Hans Roar Bakken den 14. Jun 2023

I flere ti-år – for flere generasjoner – var Inger den som med stor glede og omsorg var barnevakt når unge foreldre skulle i skogen på o-løp.

Inger kom med i o-laget omkring 1970, og deltok selv aktivt I noen år. Slik ble det når hun møtte en ivrig o-løper som Kjell. Ikke overraskende at begge døtrene – Evy og Marit – også ble aktive I o-miljøet. Bedriftsorientering ble også noe av greia til Inger.

Tidligere var det ikke så vel organisert med barnepark som I dag, og begrepet fristart og åpne klasser var ennå ikke oppfunnet. Oppslutningen i Eiker o-lag har vært et jevnt sig at nye medlemmer og utøvere – dog med litt ulikt antall opp igjennom årene.

Felles for mange var behov for barnepass under o-løpene – gjerne et par timer. Her var Inger «redningen» I noen ti-år! Det er mange løpere i Eiker o-lag som har sittet på fanget til Inger mens foreldre har prøvd å finne frem I o-løypa. Inger var glad I barn, og barna ble glad I Inger. Det kunne nok kanskje synes enkelte ganger at Inger var mer glad etter o-løp enn det foreldre var etter sine løp – Inger hadde fått lov til å passe det som var hennes store glede – å glede seg med barn.

For oss som fikk lov til å oppleve Inger fra hun kom inn I o-laget omkring 1970 – er det beundringsverdig den utholdenheten og gleden hun viste som «barnepark» - hun var «moder Eiker o-lag». I en alder av snart 95 år var Inger fortsatt medlem I klubben.

Inger Johansen begraves fra Nedre Eiker kirke onsdag 14. juni. Eiker o-lag lyser fred over hennes minne, og takker for hennes gjerning gjennom mange år.