EIKERLØPET – OVER 500 LØPERE FRA 62 KLUBBER

Postet av Hans Roar Bakken den 17. Mai 2023

Det har meldt seg over 500 løpere fra 62 klubber til Eikerløpet i orientering 18. mai – Kristi Himmelfartsdag. Det tyder på at selv om dagen følger etter en flott 17. mai så er o-løpere på farten. Litt færre deltakere enn normalt, men både Tiomila langt nord i Sverige samt ekstra langhelg trekker nok deltakelsen litt ned, men arrangøren er fornøyd.

Kongsberg er igjen klubben med flest deltakere – 77 løpere er påmeldt. Men flere klubber fra Buskerud har mellom 30-40 deltakere; Røyken, Sturla, Konnerud og Eiker. Det er kun løpere t.o.m. 16 år fra arrangørklubben som får starte, så 33 løpere er meget bra, hvorav 156 løpere i rekruttklassen N-åpen.

Gledelig mange deltakere i ordinære gutte- og jenteklasser i alderen t.o.m. 16 år. Noe over 100 løpere. For klassene 13-16 år konkurreres det også om den såkalte PWT-cupen.

Ellers er «middelaldrende» damer godt representert, godt over 40 løpere i 50-års alderen.

Eldste deltaker har fylt 88 år, mens yngste deltaker er nede i 5-6 års alderen.

Løpet har samlingsplass rundt  klubbhuset til Eiker o-lag ved Ormåsen skole. Løypene går vestover, de lengste både i Gruveåsen og Kolbergåsen. Nærterrenget nord for Ormåsen skole er dessverre «ødelagt» som følge av boligutbygging.

Første løpere starter i ellevetiden, og en regner med at de siste premier er delt ut rundt halvtre-tiden.

Anita Hilleren er løypelegger, hun har lagt 19 løyper med lengder fra 1,8 til 11,0 km.