TRENINGSLØP 2023 - ARRANGØRER SØKES

Postet av Hans Roar Bakken den 21. Feb 2023

Vedlagt Terminliste Treningsløp 2023 1- utkast.pdf

Teknisk utvalg jobber med terminlista og opplegg for treningsløp 2023. Erfaringer fra 2022, ønsker fra aktivt utvalg samt strategiplan m.v. legges til grunn for terminliste 2023. I det konkrete terminlisteoppsettet ligger følgende:

• Ordinære treningsløp hvor poster skal henge ute t.o.m. lørdag. I uker med sprint som legges til torsdager flyttes ordinære treningsløp til tirsdager, og bør legges opp slik at de kan benyttes som trening for aktivutvalget.
    1. Tirsdager: 4 løp inkl EM indv (poster her også ute til lørdag, unntatt EM)
    2. Torsdager: 10 løp
  • Sprint: 6 løp, legges til torsdager, med unntak av tirs 10. okt. og Drammen City Cup 27. apr.
  • EM stafett: Tirs 20. juni (siste skoledag er fastsatt til 16. juni)
  • Nattløp:
    1. Ordinære nattløp: 3 løp på torsdager inkl EM natt.
    2. «Urbane» nattløp: 2 løp på torsdager. Nytt av året, samme lengde som ordinære nattløp, men legges til urbane områder (delvis bebyggelse m.v.)
  • Lørdager Ormåsen: 3 løp de første lørdagene i november.

Vi viderefører «koronaopplegg» på alle ordinære treningsløp; det innebærer at

i prinsippet legger vi opp til ordinær tidtaking på tirsdager/torsdager (første dag), men at postene blir hengende ute til og med lørdag (gjelder da også for løp på tirsdager), men da basert på egen tidtaking og innmelding av resultater via «Excel-rapportering».

Sprintløp og nattløp. Disse løypene beregnes bare å henge ute den aktuelle dagen – og med ordinær tidtaking. Det samme gjelder de lørdagsløpene fra klubbhuset på høsten.

LØYPER

Fire løyper i ordinære treningsløp.

• 1,5 km rekrutt
  • 3 km middels utfordring/vanskelighetsgrad
  • 3,5-4 km (“forkortet 5 km”)
  • 5 km noe mer krevende

SPRINT

Vi jobber videre med opplegg for sprintløp, basert på de krav som normalt legges til grunn for sprintløp. Det jobbes med nye kartprosjekter, men dette er ikke klart ennå.

KART OG LØYPELEGGING

Alle kart som skal benyttes til treningsløp blir å finne på klubbens hjemmeside, og lastes ned derfra. Løypeleggingen baserer seg på bruk av løypeleggingsprogrammet Purple Pen. De siste årene har det fungert veldig bra med bruk av både Purple Pen til løypelegging og Brikkesys til tidtaking.

KURS/OPPLÆRING

Det planlegges kurs om løypelegging, inkludert med hjelp av Purple Pen, samt opplæring i bruk av Brikkesys. Begge kursene legges opp med sikte på treningsløp.

• Ons 22. mars – Kurs løypelegging + Purple Pen (hrb)
  • Ons 12. april – Kurs Brikkesys (rl)

Vi har laget egne veiledere for praktisk bruk av begge systemene.

ARRANGØRER/LØYPLEGGERE SØKES

Vedlagt følger utkast til terminliste for treningsløp 2023. Det er ei ganske omfattende terminliste som følger vedlagt. For at det skal være mulig å gjennomføre må vi ha arrangører til alle løpene. Det er en målsetting å rekruttere nye arrangører, gi opplæring og bistand til disse, samt gi bistand ved løypelegging og gjennomføring.

På samme måte som de siste årene sender vi nå ut lista og søker arrangører. Det innebærer at du gir tilbakemelding om du vil arrangere treningsløp, og hvilken dato/sted du kan tenke deg å stå som arrangør. Vi prøver å etterkomme ønskene så langt som mulig, men er det flere med samme ønsker må vi prøve å sette opp dette på best mulig måte.

Vi vil gjerne ha din tilbakemelding innen 1. mars 2023 på e-post til: hr.bakken@online.no

eller telefon 916 77 277. Det er fint om du kan tenke deg å arrangere løp både på våren/ sommeren og  høsten!