Helge Haga – et stillferdig medlem har gått bort

Postet av Hans Roar Bakken den 11. Jun 2024

Hele Arild Haga har gått bort i en alder av 77 år. Helge var i mange år aktiv i Eiker o-lag, og var nestleder i tre år på slutten av 1990-tallet. Senere var han i mange år et godt støttende medlem i utvalget for trim- og friluftsliv inntil han ga seg i 2017.

Helsemessige årsaker var nok grunnen til at Helge ga seg. Han var ikke den som sa for mye om seg selv, men han trivdes i skogen. 2017 var også hans siste år med turorientering, da hadde han klart kravet til gullmerket 34 ganger siden han startet opp i 1978. Helge ble fast ansatt på Norsk Kabelfabrikk i 1972, og ble her helt frem til han pensjonerte seg. Helge fattet interesse for orientering i militæret, og på Kabel’n var han organisator bak «mandagsløpene». Han deltok i bedriftsorientering, både på mandags- og onsdagsløpene. Han deltok også i aktiv orientering i mange år, både her hjemme og på flere løp i utlandet. For oss som deltok i stafetter på 1990-tallet er et bilde av en veksling i KM stafett (Modum 1992) for veteraner mellom Helge og Frode Peveri talende og litt legendarisk; Helge gir rolig Frode noen velmenende råd før han legger ut på sin etappe.

Helge var en stille og rolig kar, og gjorde jobbene sine i det stille. Han trivdes i skogen på så mange vis. De siste årene med dårligere helse og Alzheimer må ha vært en stor utfordring for ham og øvrige familie.

Begravelsen finner sted onsdag 12. juni i Haug kirke kl. 12.30.

Eiker o-lag minnes og lyser fred over denne skogens stillferdige kar.

For Eiker o-lag, Hans R. Bakken.