EIKERLØPET 595 LØPERE PÅMELDT – 86 ÅR MELLOM YNGSTE OG ELDSTE DELTAKER

Postet av Hans Roar Bakken den 25. Mai 2022

Da fristen for etteranmelding gikk ut tirsdag kveld var 595 løpere påmeldt. Men i «åpne klasser» kan løpere fortsatt melde seg på til kl. 11.00 på løpsdagen torsdag, så vi forventer enda flere løpere.  I tillegg kommer Småtroll, og Småtrollansvarlig Marit Westerhus har trykket opp kart til bortimot 100 troll.Så alt i alt regner vi med mellom 600-700 løpere.

Yngste påmeldte deltaker fylte 4 år for et par måneder siden, mens eldste deltaker fyller 90 år om en måned. Det er en forskjell på nærmere 86 år! Det er bredde i orienteringsløp. En av løperne i dette aldersspennet fyller også 40 år på torsdag.

Flest påmeldte deltakere er igjen Kongsberg OL med 69 løpere. Litt etter kommer ei gruppa på rundt 50 løpere fra hver av klubbene Nydalens SK og Asker Skiklubb. Deretter fem klubber med rundt 40 deltakere: Røyken OL, IF Sturla, Konnerud IL, Modum OL og Tyrving IL.
Eiker OL som arrangørklubb har med hele 24 løpere i de yngste klassene t.o.m. 16 år.
Det er i alt 56 klubber med deltakere i Eikerløpet

Flest deltakere er AK-åpen, dvs åpen klasse kort løype hvor både kvinner og menn deltar – 44 løpere påmeldt. Tett fulgt av N1-åpen – rekruttklassen med rundt 40 løpere.

Middelaldrende menn i klasse 55- og 60- er godt representert med rundt 30 løpere i hver av klassene. Både i disse klassene og andre «eldre» klasser finnes mange mestere fra tidligere år.
Herrenes eliteklasse – H21- har også god deltakelse med 24 løpere, mens damenes eliteklasse D21- har 13 løpere.
Herrenes eliteklasse har også den lengste løypa som i luftlinje måler 10,4 km. Den korteste løypa er naturlig nok i rekruttklassen N1-åpen, og måler 2,0 km.

Alle løypene går i området Hønerudåsen – Kløveråsen, dvs fra Spiten Skileik og sydover mot Hoensvannet. Arena for løpet er ved Spiten skileik. Her er ryddet et flott oversiktlig område etter at det for noen år tilbake var hogst. Grunneier Arne Enger har stillet området til disposisjon, og på flere måter stilt seg veldig positiv og hjelpsom i forbindelse med løpet.

De første løpere i de yngste åpne klasser starter fra kl. 10.00, mens alle øvrige klasser starter fra kl. 11.00 og siste start kl. 12.41.

Anita Hilleren er førstegangs løypelegger i Eikerløpet. Eiker har som policy at egne løpere over 16 år ikke får delta i Eikerløpet, de må bidra som funksjonærer. Anita har nok hatt ønske om å delta selv etter denne aldersgrensen – det får hun nå som løypelegger i til sammen 19 løyper og 61 poster!

Vel møtt til Eikerløpet torsdag, salgssjef og leder i laget – Grete Thorsby – melder om veldig mange som bidrar med kaker i salgsteltet!