​EN NESTOR - KJELL JOHANSEN - RUNDER ÅR

Postet av Hans Roar Bakken den 9. Mar 2018

Klikk på lenken her:   Kjell Johansen VM 1978.pdf

Løpsleder VM individuelt 1978I dag runder en virkelig nestor Kjell Johansen - alias Peder Aas den runde sum av 90 år.
Peder Aas ja, hvem var nå det? "Før i tiden" var det mye hemmelighetskremmerier rundt o-løp, særlig mesterskap, og ikke minst da også VM ble arrangert første gang i Norge i 1978, med Kongsberg som vertsby.
Leder for hovedkomiteen den gang var Knut Berglia, og jeg hadde jobben som sekretær i komiteen. 39 protokoller fra møte i hovedkomiteen ble det, og i de 22-23 første protokollene het deltakerne i møtene AA, BB, osv. Først et år før mesterskapet, da det ble kjent at Kongsberg skulle være vertsby, ble navnene til AA, BB gjort kjent. Av de "kjente" som da dukket frem fra Peder Aas - uten nærmere adresse. Da hadde komiteen, Peder Aas og andre jobbet i nær fire år. Da agenten Peder Aas etter nærmere fem ble avslørt, nærmet VM seg ganske så mye, og da dukket et bilde med navn Kjell Johansen opp! Han og hans mange medhjelpere hadde også jobbet sånn i det stille!
VM individuelt med Eiker o-lag som arrangør, og Kjell Johansen som løpsleder ble på alle måter vellykket. Jordene nedenfor Bermingrudmoen var målarena.
Da klubben arrangerte NM-uka i 1994 var Kjell igjen løpsleder. Dette var hans to største arrangementer.
Jeg har hatt gleden av å jobbe sammen med Kjell i mange flere arrangementer. Det som kjennetegnet ham er kvalitet på alt han gjorde, godt planlagt, godt forberedt med skisser og planer om både det ene og andre, og mest av alt hans rolige og lune vesen - arrangementene måtte bli bra - og de ble det. Vi lærte noe.
På vegne av Eiker o-lag, gratulerer så mye med de runde å
r.