TRENINGSLØP HØSTEN 2021

Postet av Hans Roar Bakken den 21. Jul 2021

Det nærmer seg brått høst, og oppstart av ny periode med treningsløp. Første løp torsdag 5. august. Her følger en påminnelse til arrangører og løpere.

Vi satser på ordinær tidtaking på torsdager (første dag), men at postene blir hengende ute ytterligere to dager (til og med lørdag), men da basert på egen tidtaking og innmelding av resultater via «Excel-rapportering».

Det er planlagt med sprintløp noen tirsdager. Disse løypene henger ute kun løpsdagen – og med ordinær tidtaking.

LØYPER ORDINÆRE LØP.
Det legges 3 løyper slik: (ca. løypelengder):
- 1,5 km: Nybegynnerløype, rekrutt. Meget lett, etter ledelinjer og om nødvendig merket på en del av strekkene.
- 3 km: Middels utfordring.
- 5 km: Krevende løype.

NATTLØP
 1,5 - 3 - 5 km, samme nivå som for ordinære treningsløp.

SPRINTLØP
Det legges to løyper:
- Kort N-nivå: 1,5 km,
- Lang A-nivå:    2,5 - 3 km

STARTTIDER - DAGER MED TIDTAKING
Ordinære  torsdagsløp:
- Etter sommerferien: kl. 17.00 - 18.30 (endret fra 17.30-18.30)
+ postene blir hengende ute ytterligere to dager.

Sprintløp.
Starttid som ordinære torsdagsløp, dvs mellom kl. 17.00-18.30.

Lørdagsløp på høsten
Disse løypene beregnes bare å henge ute den ene dagen. Start mellom kl. 12.00 -13.00.

Nattløp.
Start ca. kl 19.30 – etter mørkets frembrudd - og frem til kl 21.00.
Nattløp gjennomføres kun den aktuelle dagen.

Eikermesterskapene gjennomføres i sin helhet med tidtaking den aktuelle løpsdagen.

LØYPELEGGING
Påpeker spesielt når det gjelder løypelegging at:
- 3 km løype skal være grei også for yngre løpere – samt «ferske foreldreløpere»
 - prøv å unngå «spisse vinkler» inn og ut fra postene i løypeleggingen

PRINT AV KART/LØYPER
Med ordinær tidtaking på torsdager/samt sprintløp, forventes at arrangør har print av kart/løyper ved start, så dette må arrangører ta hensyn til.
Når rekruttreningen starter opp igjen på Ormåsen på tirsdager, så er det også fint om kart/løyper kan være tilgjengelig for kommende treningsløp, slik at løyper kan deles ut – og dermed forsøke å få flere med på de ordinære treningsløpene. Første trening for rekruttene er planlagt 17. august.

MATERIELL OG UTSTYR
Øvrige retningslinjer for treningsløpene fremgår av årets klubbkalender. Her finnes nødvendig informasjon m.h.t. kart, materiell, utstyr samt andre praktiske ting. Klubbkalenderen er også tilgjengelig på klubbens hjemmeside.

21.7.2021/Hans R. Bakken